Mowa ciała – podstawowe zasdy

Niemal każdy słyszał, że w zasadzie mniej ważne jest to o czym mówimy, niż to, w jaki sposób mówimy. Komunikujemy się nawet wtedy, kiedy milczmy, a nawet kiedy nie jesteśmy tego świadomi.

Warto więc uświadomić sobie, czym jest mowa ciała, jak można ten język kontrolować i zastosować. Oto 10 podstawowych zasad mowy ciała. Warto je zapamiętać i stosować: na spotkaniach biznesowych, towarzyskich i starając się o pracę.

oko1.       Kontakt wzrokowy

Szukanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego odbieramy jako wyraz szczerości i dobrej wiary. To nie znaczy, że każdorazowo bierzemy udział w konkursie „kto dłużej wytrzyma”: zbyt częste szukanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego może wydawać się agresywne i należy się tego wystrzegać.

2.       Postawa

Jeśli utrzymasz wyprostowane plecy, odchylone naturalnie łopatki i luźno wiszące wzdłuż tułowia ramiona, to Twoja postawa będzie otwarta i będzie wyrażać pewność siebie. Skulone ramiona i ręce skrzyżowane na klatce piersiowej lub obejmujące ramiona sprawiają, że inni widzą w nas lęk i postawę obronną.

3.       Uścisk dłoni

Uścisk dłoni może o Tobie wiele powiedzieć. Najlepszy uścisk dłoni jest krótki, ale nie lakoniczny, twardy, choć nie kruszący i oczywiście wolny od nerwowego potu. Bardzo ważne jest, aby uścisk dłoni szedł w parze z kontaktem wzrokowym. Uścisk dłoni może być kluczowym elementem spotkania na samym jego wstępie.

LASEROWA KOREKCJA WZROKU I LECZENIE STARCZOWZROCZNOŚCI – NATURALNIE DOBRE SPOJRZENIE!

4.       Spojrzenie

Zerkając w górę lub w bok w trakcie mówienia lub chwilę przed wypowiedzią, może budzić podejrzenia o uczciwość wypowiedzi. Takie „uciekanie wzrokiem” wiele osób automatycznie odczytuje jako próbę zatuszowania kłamstwa, a już na pewno uznają mówcę za mało wiarygodną, niepewną i niezdecydowaną osobę.

5.       Dbaj o przestrzeń własną i rozmówcy

Zadbaj o swoje terytorium i uszanuj terytorium rozmówcy. Miejsce jakie zajmiesz po wejściu do pokoju, krzesło które zajmiesz za stołem lub w sali konferencyjnej – wszystko to ma swoje znaczenie. W połączeniu z kontaktem wzrokowym i właściwymi ruchami możesz wpływać na samopoczucie rozmówców szanując zajęte przez nich terytorium, lub też dominować i poszerzać własne.

LASEROWA KOREKCJA WZROKU - Laguna Medical          LECZENIE PREZBIOPII - Laguna Medical          leczenie stozka rogowki_360x70

6.       Kontroluj własne ruchy

Jeśli będziesz się wiercić, wystukiwać rytm palcami lub stopami, rozdrabniać skrawki papieru lub gryzmolić w notatniku, to Twój rozmówca odbierze to jako objaw nerwowości lub nudy. Takie zachowania mogą też oznaczać całkiem świadomą próbę odwrócenia uwagi od niewygodnej myśli lub sytuacji.

7.       Uśmiech

Uśmiechem możesz przekazać otoczeniu, że jesteś zadowolony: z sytuacji, z siebie, z rozmowy. Możesz użyć opóźnionego uśmiechu – nie używać go odruchowo, lecz uśmiechnąć się naturalnie sekundę później niż wydawałoby się to naturalne – a będziemy odebrani jako pewni siebie, kontrolujący sytuację. Uśmiechem wskazujesz tez podczas spotkania, kto został przez Ciebie zauważony, z kim chcesz robić interesy. Nie Uśmiechaj się jednak nader często i do wszystkich – uśmiech jako waluta straci wtedy znacznie na wartości!

dołącz do programu "Aktywnie i Zdrowo"

DOŁĄCZ DO NAS – KORZYSTAJ ZE ZNIŻEK I RABATÓW!

8.       Pewność siebie

Nie wahaj się, nie miotaj po pomieszczeniu do którego wchodzisz – wybierz sobie jakiś punkt i do nie go zmierzaj. Nie wahaj się też wykonując choćby drobne ruchy, nawet sięgając po kawę na stole czy ciastko, albo zajmując miejsce. Dzięki temu nawet jeśli czujesz zakłopotanie pokażesz się jako osoba pewna siebie i zdecydowana.

9.       Zachowanie właściwej odległości

Kiedy mówisz do kogoś, upewnij się, że nie jesteś ani zbyt blisko, ani zbyt daleko. Pochylając się w czyimś kierunku wykazujemy zainteresowanie, ale zbyt duży kąt nachylenia naszego ciała spowoduje, że przestrzeń osobista rozmówcy zostanie naruszona, a on sam zakłopotany i nerwowy.

10.   Kontroluj wyraz twarzy

Twoja twarz jest ekranem Twoich myśli! Oczy, usta, kąt nachylenia głowy – wszystko ma swoje znaczenie. Największa uwaga rozmówców podczas spotkań biznesowych skupiona jest jednak na oczach i ustach, dlatego kontroluj wzrok i mimikę warg – zagryzane, poskręcane usta przekonają rozmówców, że trzymasz coś w zanadrzu, z kolei wydymane wargi są oznaką arogancji.

To tylko 10 podstawowych zasad mowy ciała. Warto je zapamiętać, ale trzeba też pamiętać, aby nie zwariować: złoty środek i naturalne zachowanie są najlepszą wizytówką dla nas samych. Złoty środek można z kolei wytrenować. Powodzenia!